Entertainment

Wachtrij systeem voor webshop van éen van Nederlands grootste Youtubers

Voor de webshop van een van Nederlands grootste Youtubers hebben we een wachtrij systeem geschreven. De website van deze Youtuber is niet snel genoeg om grote hoeveelheden bezoekers tegelijk te ontvangen. Daarnaast is het te kostbaar om veel servercapaciteit neer te zetten om slechts enkele van dit soort piekmomenten op te kunnen vangen. Het wachtrij systeem houdt tijdens acties de website online zonder de grote toestoom aan bezoekers te verliezen.

Verzoeken per seconde
2.500

De behoefte tot een wachtrij systeem ontstond als gevolg van problemen met overbelasting op de webshop zodra er een tijdelijke aanbieding geplaatst werd. Door de populariteit van de betreffende Youtuber kwamen er op zo'n moment duizenden bezoekers tegelijk naar zijn website om het betreffende product te bemachtigen. Zonder structurele wijzigingen aan de webshop zelf óf het bijschalen van grote hoeveelheid servers kon deze bezoekersstroom niet verwerkt worden, waardoor de website plat kon gaan of onwerkbaar langzaam werd.

We hebben een wachtrij-systeem ontwikkeld waarmee de beheerder van de site, vlak voor de start van een actie, de site 'dicht' kan zetten. De grote toestroom aan bezoekers krijgt een tijdelijke pagina te zien die snel genoeg is om 2.500 keer per seconde te kunnen tonen. Zodra het gewenste moment bereikt is kan de beheerder van de website automatisch, gefaseerd, bezoekers gaan toelaten tot de website. Iedere keer als de sessie van een bezoeker afloopt (bijvoorbeeld na het verlaten van de site) komt er automatisch een plek beschikbaar voor de volgende.

Zodoende blijft de site online, binnen de beperkingen van de site zelf en de hoeveelheid servercapaciteit die beschikbaar is. Met deze oplossing zijn de laatste jaren succesvol grote acties afgehandeld.